سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران (1):

تصوير وضعيت موجود و تطبيق و مقايسه‌ى آن :

سياست تثبيت‌شده‌ فاتحان جنگ بين‌الملل اول و دوم براى منطقه‌ى مهم خاورميانه

یزدفردا "حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه امروز پانزدهم بهمن ماه 89 به نکات مهمی اشاره نمودند که ضمن انتشار کامل بیانات معظم له ،مطالب ایراد شده ایشان پیرامون موضوعات مختلف را با توجه به اهمیت مطالب و موضوعات مطرح شده منتشر می نماییم .

اولین بخشی که مقام معظم رهبری به آن پرداختند :تصوير وضعيت موجود و تطبيق و مقايسه‌ى آن با آن چيزى است كه زورگويان و قلدران عالم دنبال آن بودند


رهبر معظم انقلاب در خطبه های نمازجمعه امروز تهران:در آن بخشِ اول كه مربوط به تصوير وضعيت موجود و تطبيق و مقايسه‌ى آن با آن چيزى است كه زورگويان و قلدران عالم دنبال آن بودند،

عرض ميكنم: فاتحان جنگ بين‌الملل اول و دوم كه عمدتاً چند كشور اروپائى و آمريكا بودند، اينها براى اين منطقه‌ى مهم خاورميانه يك سياست تثبيت‌شده‌اى داشتند؛ چون اين منطقه، هم از لحاظ موقعيت سوق‌الجيشى مهم است، منطقه‌ى اتصال آسيا و اروپا و آفريقاست، هم يكى از بزرگترين انبارهاى نفت عالم است - كه نفت، شريان حياتى همه‌ى قدرتهاى صنعتى است كه بر دنيا مسلطند - هم از لحاظ ملتها، اينجا داراى ملتهاى كهن، ريشه‌دار و با سوابق تاريخى است؛ لذا براى اين منطقه يك سياستى را اتخاذ كردند.

آن سياست عبارت بود از اينكه در اين منطقه بايد كشورهائى، واحدهاى سياسى‌اى وجود داشته باشند كه اين خصوصيات را داشته باشند:

اولاً ضعيف باشند

ثانياً با يكديگر دشمن باشند، مخالف باشند، با هم كنار نيايند، نتوانند اتحاد بكنند ؛لذا ديديد سياست تقويت ناسيوناليسم عربى، ناسيوناليسم تركى، ناسيوناليسم ايرانى در طول سالهاى متمادى دنبال شد

ثالثاً حكامشان از لحاظ سياسى، دست‌نشانده باشند، مطيع باشند، زير بار قدرتهاى غربى بروند، حرف گوش‌كن باشند.

رابعاً از لحاظ اقتصادى مصرف‌كننده باشند؛ يعنى نفتى را كه تقريباً مفت از چنگ اينها خارج ميكنند، پول همان نفت را باز خرج واردات كنند، خرج مصرف كنند تا كارخانه‌هاى غربى رونق بگيرد

خامساً از لحاظ علمى عقب‌افتاده باشند، اجازه‌ى پيشرفت علمى به آنها داده نشود. اينهائى كه من عرض ميكنم، سرفصل است.

هر كدام از اينها حقيقتاً يك كتاب شرح و تفصيل دارد. چطور در ايران ما، در بعضى كشورهاى ديگر، از توسعه‌ى علم، تعميق علم جلوگيرى ميكردند.

ملتهاى اين منطقه، از لحاظ فرهنگى، مقلد محضِ اروپائى‌ها باشند؛ از لحاظ نظامى، ذليل و آسيب‌پذير و ضعيف باشند؛ از لحاظ اخلاقى، فاسد باشند، دچار انحطاطهاى گوناگون اخلاقى باشند؛ از لحاظ مذهبى هم كاملاً سطحى و قانع به مذهب فردى و احياناً مذهب تشريفاتى باشند.

اين تصويرى بود كه آنها از اين منطقه براى خودشان درست كرده بودند، براى اين سياستگذارى كردند؛ شايد استراتژيستهاى غربى هزارها ساعت نشستند درباره‌ى اين مسائل مطالعه كردند، فكر كردند، برنامه‌ريزى كردند، آدمهاشان را اينجا در كشورهاى اين منطقه معين كردند و به وسيله‌ى آنها كارها را انجام دادند.

با اين تحليل ميشود رفتار رضاخان را درست فهميد، رفتار محمدرضا را فهميد، رفتار مصطفى كمال تركيه و ديگران و ديگران را فهميد. اين، برنامه‌ى اينها بود.

موفق هم شدند.

تا قبل از پيروزى انقلاب اسلامى، جز در برهه‌هاى كوتاهى از زمان، آن هم در بخشى از اين مسائل، موفق شدند.

فقط در يك برهه‌هاى كوتاهى، حالا در مصر مثلاً در يك چند سالى يك حكومت ملى سر كار آمد، در ايران يك جور ديگر، در جاهاى ديگر يك جور ديگر؛ ليكن عموماً به طور مطلق كه نگاه ميكنيم، در همه‌ى اين بخشها اينها پيشرفت كردند، تا قبل از انقلاب.

اما ناگهان حادثه‌ى بزرگى، انفجار عظيمى رخ داد كه همه‌ى اوضاعِ اينها را به هم ريخت.

يك مرد عالم، برجسته، حكيم، فقيه، مجاهد، شجاع، خطرپذير و نافذالكلمه به نام امام خمينى در ملت ايران ظهور كرد كه حقيقتاً ظهور اين مرد، حضور اين مرد، تربيت اين انسان بزرگ، كار خدا بود.

اين تقدير الهى بود كه يك چنين اتفاقى بيفتد.

مردم ايران هم آماده بودند، استقبال كردند، پذيرفتند، خطرها را به جان خريدند، وارد ميدان شدند، جانشان را دادند، مالشان را دادند، امتحان خوبى پس دادند؛ لذا انقلاب اسلامى به وجود آمد.

همه‌ى اين حسابها به هم ريخت، اين محاسبات خراب شد، دچار اختلال شد.

انقلاب اسلامى در ايران، قوى ظاهر شد و قوى ادامه پيدا كرد.

يعنى اينجور نبود كه سال اول و دوم و سوم يك هيجانى به وجود بيايد، بعد مسائل تمام بشود؛ نه، ادامه پيدا كرد؛ كه من بعداً درباره‌ى همين ادامه و استمرار عرائضى دارم كه عرض خواهم كرد.

ادامه دارد

 متن کامل خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی امروز توسط رهبر معظم انقلاب (جمعه 15 بهمن ماه 89)

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا